- načelo neovisnosti – samostalnost u odabiru područja djelovanja, ciljeva i aktivnosti te ustroja
- načelo javnosti – rad udruge je javan i uređen statutom
- načelo demokratskog ustroja – unutarnji ustroj udruge zasnovan je na načelima demokratskog zastupanja
- načelo neprofitnosti – udruga se ne zasniva sa svrhom stjecanja dobiti, iako može obavljati gospodarsku djelatnost, sukladno statutu
- načelo slobodnog sudjelovanja u javnom životu – udruga slobodno sudjeluje u javnom životu, praćenju javnih politika i oblikovanju javnog mnijenja
Info point za udruge
Kampanja #važnostudruga
Ovim putem pozivamo sve zainteresirane pogledati Kampanju #važnostudruga koju provodimo kako bismo široj javnosti približili važnost i djelovanje udruga u Istri.
#važnostudruga je kampanja koju provodimo kroz objave na društvenim mrežama fotografijama ili kratkim video sadržajima, a dostpuna je na sljedećim linkovima:
Intencija je javno predstaviti djelovanje udruga, njihov rad, učinak u zajednici te primjeri koji će široj javnosti pokazati koju važnost svaka udruga ima u našem društvu.
Program "Utorkom u dva"
Program „Utorkom u dva“ pokrenut je u sklopu Zakladnog „Info pointa za udruge“ 2021. godine. Cilj programa je jačanje kapaciteta organizacija civilnog društva Istarske županije za pripremu EU projekata. Program „Utorkom u dva“ sastavljen je od niza kratkih online edukacija o temama relevantnim za pripremu projekata, a održavati će se utorkom u 14:00 u trajanju od 40tak minuta.
Naime, radom na terenu, predstavnici Zaklade uočili su veliku potrebu udruga za jačanjem unutarnjih kapaciteta za pripremu i provedbu EU projekata. Edukacijom članova udruga o pisanju projekata povećava se mogućnost apliciranja i ugovaranja projektnih prijedloga, a samim time se povećavaju i mogućnosti financiranja plaća zaposlenika te financijska sredstava potrebna za provedbu raznih aktivnosti na području Istarske županije. Novo programsko razdoblje Europske unije od 2021. do 2027. godine donosi nam i novu priliku za povlaćenje financijskih sredstava i kreiranje raznih projekata i programa koji će doprinijeti povećanju kvalitete života.
Program „Utorkom u dva“ održavati će se putem ZOOM platforme, a sve će se radionice snimati te će biti dostupne putem Youtube kanala Zaklade za poticanje partnerstva i razvoja civilnog društva, no, sudjelovanje u realnom vremenu omogućuje sudionicima postavljanje pitanja i veću interakciju.
Prijaviti se možete putem sljedećeg Google obrasca.
PROGRAM 2021 možete preuzeti OVDJE.
......................................................................................................................................................................
Što svaka udruga treba znati?
Zakon o udrugama stupio je na snagu 01.10.2014. godine. Zakon regulira kako se osniva udruga, njen pravni položaj, djelovanje, financiranje, imovinu, odgovornost udruge, statusne promjene, nadzor rada udruge i prestanak postojanja.
Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske je stručna služba Vlade Republike Hrvatske, osnovan radi obavljanja stručnih poslova iz djelokruga Vlade Republike Hrvatske u vezi sa stvaranjem uvjeta za suradnju i partnerstvo s nevladinim, neprofitnim sektorom.
Udruga je slobodno i dobrovoljno udruživanje više fizičkih ili pravnih osoba, radi dostizanja zajedničkog cilja.
Udruge su i najbrojnije organizacije civilnog društva.
Sloboda udruživanja smatra se jednim od temeljnih ljudskih prava novovjekovne civilizacije.
U Hrvatskoj je ukupno registrirano preko 52 000 udruga.
Odgovori na neka često postavljana pitanja:
- Potrebne su minimalno 3 osobe – fizičke ili pravne osobe
- Poslovno sposobne
- Punoljetne ili maloljetne (od 14 god.) – samo osoba ovlaštena za zastupanje mora biti punoljetna
- Za osobu mlađu od 14 godina pisanu izjavu o učlanjivanju u udrugu daje zakonski zastupnik ili skrbnik, a za maloljetnu osobu s navršenih 14 godina zakonski zastupnik ili skrbnik daje pisanu suglasnost.
- Članom udruge može postati svaka pravna ili fizička osoba, punoljetna ili maloljetna.
- Udruga je dužna imati popis članova i redovito ga ažurirati
- Temeljem Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, donesena je Odluka o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela Istarske županije prema kojoj se osnivanje, registracija te upis promjena u registar udruga Republike Hrvatske podnosi Upravnom odjelu za opću upravu i imovinsko pravne poslove sa sjedištem u Puli, Splitska 14.
-
Zahtjev za registraciju udruge podnosi osoba ovlaštena za zastupanje udruge.
Zahtjev se podnosi na propisanom obrascu koji je dostupan na stranicama Ministarstva uprave: Zahtjev za upis u Registar udruga Republike Hrvatske -
Registrirati se je moguće i elektroničkim putem.
Elektroničko popunjavanje obrazaca zahtjeva za registraciju udruga dostupno je na stranicama Ministarstva uprave na sljedećoj poveznici: https://www.registri.uprava.hr/#!upisi
- zahtjev za upis u Registar udruga Republike Hrvatske
- zapisnik o radu i odlukama osnivačke skupštine
- odluka skupštine o pokretanju postupka za upis u registar udruga, ako takva odluka nije donesena na osnivačkoj skupštini
- statut (dva primjerka)
- popis osnivača
- osobna imena osoba ovlaštenih za zastupanje i osobno ime ili naziv likvidatora
- izvod iz sudskog ili drugog registra za pravnu osobu osnivača udruge
- preslika osobne iskaznice ili putovnice za osnivače, likvidatora i osobe ovlaštene za zastupanje
- suglasnost ili odobrenje nadležnog tijela za obavljanje određene djelatnosti, kada je to propisano posebnim zakonom kao uvjet za upis udruge
- ovjerena suglasnost zakonskog zastupnika ili skrbnika, kada je osnivač udruge maloljetna osoba s navršenih 14 godina života te punoljetna osoba lišena poslovne sposobnosti u dijelu sklapanja pravnih poslova
- ovjerena izjava fizičke osobe, ako se u naziv udruge unosi ime ili dio imena te osobe odnosno pristanak njezinih nasljednika
- ovjerena suglasnost međunarodne organizacije, ako se u naziv udruge unosi naziv ili znak iste
Pogledajte Ogledni primjerak Statuta s uputama
- odredbe o nazivu i sjedištu udruge
- zastupanju
- izgledu pečata udruge
- područjima djelovanja
- ciljevima
- djelatnostima kojima se ostvaruju ciljevi
- gospodarskim djelatnostima sukladno zakonu, ako ih obavlja
- načinu osiguranja javnosti djelovanja udruge
- uvjetima i načinu učlanjivanja i prestanku članstva, pravima, obvezama i odgovornosti te stegovnoj odgovornosti članova i načinu vođenja popisa članova
- tijelima udruge, njihovu sastavu i načinu sazivanja sjednica, izboru, opozivu, ovlastima, načinu odlučivanja i trajanju mandata te načinu sazivanja skupštine u slučaju isteka mandata
- izboru i opozivu likvidatora udruge
- prestanku postojanja udruge
- imovini, načinu stjecanja i raspolaganja imovinom
- postupku s imovinom u slučaju prestanka udruge
- načinu rješavanja sporova i sukoba interesa unutar udruge
Registar udruga je javni upisnik koji se vodi u elektroničkom obliku jedinstveno za sve udruge u Republici Hrvatskoj.
Upis u Registar je dobrovoljan, a obavlja se na zahtjev osobe ovlaštene za zastupanje udruge koja, u ime osnivača, podnosi zahtjev za upis u Registar udruga uredu državne uprave, nadležnom prema sjedištu udruge.
Svatko može ostvariti uvid u on-line Registar udruga.
Nakon upisa u Registar udruga i izrade pečata, osoba ovlaštena za zastupanje mora se obratiti Državnom zavodu za statistiku, odnosno ispostavi Zavoda u jedinici područne (regionalne) samouprave gdje će se putem obrasca "RPS-1: Registar poslovnih subjekata-prijava" prijaviti u Registar poslovnih subjekata.
Državni zavod za statistiku će na temelju navedenog obrasca izdati akt o razvrstavanju pravne osobe prema djelatnosti koju obavlja sukladno Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti.
Link na Registar neprofitnih organizacija
Nakon upisa u Registar udruga, dobivene obavijesti o razvrstavanju od Državnog zavoda za statistiku te otvaranja žiro-računa u poslovnoj banci udruga je obvezna podnijeti zahtjev za upis u Registar neprofitnih organizacija koji vodi Ministarstvo financija.
Zahtjev se podnosi putem RNO obrasca koji je, s uputama za popunjavanje, moguće pronaći na stranicama Ministarstva financija: http://www.mfin.hr/hr/registar-npf
Ispunjen i ovjeren obrazac dostavlja se poštom na adresu:
Ministarstvo financija
Služba za državno računovodstvo i računovodstvo neprofitnih organizacija
Katančićeva 5
10 000 Zagreb
Promjene u registru (Obrazac: RNO-P) dostavljaju se isključivo poštom ili osobno u roku od 7 radna dana od upisa promjene u matični registar na istu adresu.
Potvrda o upisu u Registar neprofitnih organizacija
Ministarstvo financija ne izdaje potvrde o upisu u Registar neprofitnih organizacija. Potvrdu čini izlistana (isprintana) stranica Registra s podacima o neprofitnoj organizaciji dobivena nakon pretrage Registra. Za pretragu je dovoljno unijeti samo OIB.
Udruga može djelovati i ako nije registrirana, odnosno ako nema svojstvo pravne osobe. Na neformalne udruge ne primjenjuje se Zakon o udrugama nego odredbe Zakona o obveznim odnosima kojima se uređuje ortaštvo (NN 035/2005 članci 637. do 660.) - Zakon o obveznim odnosima
Međutim, registracijom udruga stječe neka prava koja neformalne udruge nemaju (npr. za dodjelu sredstava projektima i programima udruga iz javnih izvora mogu se natjecati samo udruge upisane u Registar udruga i Registar neprofitnih organizacija i sl.).
U listopadu 2014. godine donesen je Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 121/14) koji je stupio na snagu 1.01.2015. godine, a koji sveobuhvatno uređuje sustav financijskog poslovanja, računovodstva te nadzora nad financijskim poslovanjem i računovodstvom neprofitnih organizacija. Odredbe Zakona odnose se na domaće i strane udruge te njihove saveze.
Zakonski okvir:
Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 141/14)
Pravilnik o neprofitnom računovodstvu i računskom planu (NN 1/15)
Pravilnik o sustavu financijskog upravljanja i kontrola te izradi i izvršavanju financijskih planova neprofitnih organizacija (NN 119/15)
Pravilnik o izvještavanju u neprofitnom računovodstvu i Registru neprofitnih organizacija (NN 31/15)
Udruga koja je obveznik vođenja dvojnog knjigovodstva obvezna je izrađivati godišnji program rada i financijski plan za njegovu provedbu najkasnije do 31.12. tekuće godine za sljedeću godinu.
Financijski plan, te eventualne izmjene i dopune istog, donosi najviše tijelo udruge - skupština, odnosno tijelo koje je temeljem statuta udruge za to ovlašteno.
Prijedlog financijskog plana udruge priprema zakonski zastupnik koji je i dogovoran za zakonito i pravilno izvršavanje financijskog plana donesenog od strane skupštine.
Financijski plan udruge sastoji se od:
- plana prihoda i rashoda
- plana zaduživanja i otplata
- obrazloženja financijskog plana.
Opcionalno, financijski plan može sadržavati i plan novčanih tijekova (u kojem se primici i izdaci planiraju u skladu s novčanim računovodstvenim načelom - načelom blagajne).
Plan prihoda i rashoda
- priprema se najmanje na razini skupine iz Računskog plana
- prihodi i rashodi planiraju se u skladu s računovodstvenim načelom nastanka događaja
- mora uključiti planirani rezultat poslovanja za koji se očekuje da će ga neprofitna organizacija ostvariti na dan 31.12. godine koja prethodi godini za koju se donosi financijski plan
Plan zaduživanja i otplata sadrži:
- visinu planiranih primitaka od dugoročnog zaduživanja temeljem primljenih kredita i zajmova, primitaka od prodaje vrijednosnih papira, dionica i udjela u glavnici, primitaka od povrata glavnice danih zajmova
- visinu planiranih izdataka od danih dugoročnih zajmova, ulaganja u vrijednosne papire, dionice i udjele u glavnici te otplata glavnice primljenih dugoročnih kredita i zajmova
- najviši iznos do kojega se neprofitna organizacija može jednokratno kratkoročno zadužiti
- najviši iznos do kojega neprofitna organizacija može jednokratno dati kratkoročne zajmove.
Obrazloženje financijskog plana sastoji se od:
- obrazloženja skupina prihoda i rashoda
- obrazloženja programa, aktivnosti i projekata koji se planiraju provoditi u godini za koju se donosi financijski plan
- poveznice s programom rada i potrebnim sredstvima za njihovu provedbu
- parametara koji su se koristili kod izračuna potrebnih sredstava za svaku od skupina prihoda i rashoda
Preraspodjela sredstava na stavkama financijskog plana
- mijenjaju se iznosi na stavkama rashoda usvojenog financijskog plana na način da se određene stavke rashoda smanjuju, a druge povećavaju u istom iznosu
- može se izvršiti do postotka kojeg odredi najviše tijelo udruge ovlašteno za donošenje financijskog plana (skupština), a izvršava je zakonski zastupnik
Izmjene i dopune financijskog plana
Izmjene i dopune financijskog plana donose se na isti način kao i financijski plan.
Obvezno se provode u slučaju značajnih odstupanja nastalih prihoda i rashoda u odnosu na planirane, a posebice u slučaju nastanka novih obveza za čije podmirenje sredstva nisu osigurana, odnosno smanjenja prihoda uz čije je ostvarenje vezano podmirenje već nastalih obveza.
Izmjene i dopune financijskog plana nije potrebno provoditi za manje planirane ili neplanirane obveze za rashode koji se financiraju iz osiguranih sredstava, ali je u statutu ili drugom općem aktu potrebno utvrditi što se smatra značajnim, a što manjim odstupanjem.
Obveze udruga vezano uz izradu financijskog plana definirane su člancima 10.-25. Pravilnika o sustavu financijskog upravljanja i kontrola te izradi i izvršavanju financijskih planova neprofitnih organizacija (NN119/15).
Udruga koja je obveznik vođenja dvojnog knjigovodstva dužna je sastavljati financijske izvještaje za razdoblja u tijeku poslovne godine i za poslovnu godinu.
Financijski izvještaji za poslovnu godinu jesu:
- Bilanca na Obrascu BIL-NPF
- Izvještaj o prihodima i rashodima na Obrascu PR-RAS-NPF
- Bilješke kao dopunu podataka uz financijske izvještaje
Rok za predaju izvještaja za poslovnu godinu Ministarstvu financija, odnosno instituciji koju Ministarstvo za to ovlasti – FINA, je 60 dana od isteka izvještajnog razdoblja.
Godišnji financijski izvještaji udruge godišnji financijski izvještaji čuvaju se trajno i u izvorniku te javno se objavljuju putem Registra neprofitnih organizacija.
Financijski izvještaj koji se predaje u tijeku poslovne godine je Izvještaj o prihodima i rashodima Obrazac PR-RAS-NPF.
Izvještaj se odnosi na razdoblje 1.01.-30.06. tekuće godine, a rok za podnošenje istog je 30 dana po isteku izvještajnog razdoblja.
Stupanjem na snagu Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o izvještavanju u neprofitnom računovodstvu i Registru neprofitnih organizacija (NN67/17) neprofitne organizacije više nisu obvezne podnositi Skraćeni izvještaj o prihodima i rashodima (Obrazac: S-PR-RAS-NPF) za razdoblje 1.01.-31.03. i 1.01.-30.09.
Revizija godišnjih financijskih izvještaja
Udruga je obveznica:
- revizijskog uvida ako je u prethodnoj godini ostvarila ukupan prihod od 3 do uključivo 10 milijuna kuna
- revizije financijskih izvještaja ako je u prethodnoj godini ostvarila ukupan prihod veći od 10 milijuna kuna
Izvješće o obavljenoj reviziji / uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu udruga je dužna objaviti na svojim mrežnim stranicama najkasnije do 30.06. tekuće godine.
IZJAVA O NEAKTIVNOSTI
Ako tijekom poslovne godine udruga nije imala poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama iskazane podatke o imovini i obvezama tada sastavlja Izjavu o neaktivnosti za prethodnu poslovnu godinu.
Izjava o neaktivnosti sastavlja se na Obrascu IZJAVA-NPF te dostavlja Ministarstvu financija u roku od 60 dana od isteka poslovne godine.
IZVJEŠTAJ O POTROŠNJI PRORAČUNSKIH SREDSTAVA
Izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava udruga dostavlja nadležnom tijelu državne uprave, jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave i drugom nadležnom tijelu javne vlasti od kojeg je dobila određena sredstva iz javnih izvora.
Izvještaj se dostavlja na Obrascu PROR-POT u roku od 60 dana od isteka poslovne godine, a iznimno se može sastavljati i za razdoblja u tijeku poslovne godine ako to zatraži davatelj sredstava.
Udruga je obvezna, na zahtjev davatelja sredstava, dostaviti i kopiju vjerodostojne dokumentacije na temelju koje je rashod/izdatak iskazan u Obrascu PROR-POT.
Udruge koje su obveznici vođenja dvojnog knjigovodstva obvezne su je provoditi samoprocjenu učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola u cilju zakonitog, namjenskog i svrhovitog korištenja sredstva.
Samoprocjena se provodi popunjavanjem Upitnika o funkcioniranju sustava financijskog upravljanja i kontrola. Upitnik popunjava zakonski zastupnik udruge te je o provedenoj samoprocjeni dužan izvijestiti najviše tijelo – skupštinu koja isto prima na znanje.
Rok za popunjavanje Upitnika je 30 dana od roka predviđenog za podnošenje godišnjih financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu.
Upitnik se, u pravilu, ne dostavlja nadležnim tijelima izvan udruge, ali je udruga to obvezna učiniti ako od nje to zatraži nadležno javno tijelo od kojeg je ostvarila sredstva iz javnih izvora (sredstva državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno drugog nadležnog tijela javne vlasti).
Ako je udruga u godini za koju sastavlja upitnik ostvarila prihode u iznosu 3 milijuna kuna ili višem, dužna je, uz Upitnik, sastaviti i Akcijski plan za poboljšanje sustava financijskog upravljanja i kontrola za pitanja na koja je dan negativan ili djelomično potvrdan odgovor.
Akcijski plan sadrži: aktivnosti koje je potrebno poduzeti za poboljšanje sustava financijskog upravljanja i kontrola, odnosno ukloniti uočene manjkavosti, te podatke o osobama odgovornim za poduzimanje tih aktivnosti.
Obveze udruga vezano uz samoprocjenu učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola definirane su člancima 3.-9. Pravilnika o sustavu financijskog upravljanja i kontrola te izradi i izvršavanju financijskih planova neprofitnih organizacija (NN119/15).
Udruga je prve tri godine od osnivanja obvezna je voditi dvojno knjigovodstvo. Nakon toga (sukladno odredbama članka 9, stavak 2 Zakona) udruga može donijeti Odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva i primjeni novčanog računovodstvenog načela ako zadovoljava sljedeće uvjete:
- vrijednost imovine je manja od 230.000,00 kuna na kraju svake od prethodne tri godine uzastopno i
- godišnji prihod je manji od 230.000,00 kuna godišnje u svakoj od prethodne tri godine uzastopno.
Odluka se donosi u roku predviđenom za podnošenje godišnjih financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu i važeća je dok neprofitna organizacija zadovoljava gore navedene uvjete ili do opoziva.
Udruga koja vodi jednostavno knjigovodstvo obvezna je voditi sljedeće poslovne knjige:
- knjigu blagajne
- knjigu primitaka i izdataka
- knjigu ulaznih računa
- knjigu izlaznih računa i
- popis dugotrajne nefinancijske imovine.
Sadržaj navedenih poslovnih knjiga definiran je člankom 54. Pravilnika o neprofitnom računovodstvu i računskom planu.
Udruga koja vodi jednostavno knjigovodstvo obvezna sastaviti godišnji financijski izvještaj o primicima i izdacima za prethodnu poslovnu godinu na Obrascu G-PR-IZ-NPF u roku od 60 dana od isteka poslovne godine.
Udruga je, najmanje jednom godišnje i to na kraju svake poslovne godine, obvezna napraviti popis imovine i obveze sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.
Osim toga, udruga mora popisati imovinu i obveze u slučajevima statusnih promjena, otvaranja stečajnog postupka ili pokretanja postupka likvidacije.
Popis imovine i obveza obavlja povjerenstvo za popis koje se osniva sukladno statutu ili drugom najvišem općem aktu udruge.
Zakonski zastupnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i dostavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama. Nakon završetka popisa, povjerenstvo je obvezno sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku koji odlučuje o:
- nadoknađivanju utvrđenih manjkova
- priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova
- otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza
- rashodovanju imovine
- mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenaplativost potraživanja i slično.
Obveze udruga vezano uz popis imovine i obveza definirane su člancima 19.-21. Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija (NN 141/14).
- odluka skupštine o prestanku udruge
- pravomoćna odluka suda o ukidanju udruge
- pad broja članova ispod broja potrebnog za osnivanje udruge (ako to traje dulje od godinu dana bez da se donese odluka o primanju novih članova) ako protekne dvostruko više vremena od vremena predviđenog za održavanje redovne sjednice skupštine, a ona nije održana
Postupak likvidacije udruge pročitajte OVDJE.
Što je skraćeni postupak za prestanak postojanja udruge? Podrazumjeva da većina svih članova upravnog tijela udruge da izjavu pred javnim bilježnikom da udruga ne djeluje, da su ispunjene sve obveze udruge i da je njena preostala imovina razdijeljena (što znači da je imovina predana na raspolaganje udruzi, ustanovi ili zakladi koje imaju iste ili slične statutarne ciljeve, a sredstva dobivena iz javnih izvora koja nisu utrošena vratit će se u proračun iz kojeg su dodijeljena).
- Udruga prestaje postojati tek BRISANJEM IZ REGISTRA UDRUGA
Udruga smije obavljati gospodarske djelatnosti, ali ne radi stjecanja dobiti za svoje članove ili treće osobe.
Udruga smije obavljati gospodarske djelatnosti ako je to propisano statutom, sukladno posebnim propisima kojima se uređuju uvjeti za obavljanje te vrste djelatnosti.
Gospodarske djelatnosti udruga može obavljati pored djelatnosti kojima se ostvaruju njezini ciljevi utvrđeni statutom, ali ih ne smije obavljati radi stjecanja dobiti za svoje članove ili treće osobe.
Sukladno članku 9. Zakona o udrugama, djelovanje udruge temelji se na načelu neprofitnosti, što znači da se udruga ne osniva sa svrhom stjecanja dobiti, ali može obavljati gospodarsku djelatnost, sukladno zakonu i statutu.
Udruga može obavljati dohodovnu djelatnost i ostvariti neograničeno visoki prihod. Pritom treba napomenuti da načelo zabrane stjecanja dobiti za članove i treće osobe udrugu ne sprečava da podmiri troškove ili na odgovarajući način nagradi članove i druge osobe koje za nju obavljaju određene poslove koji pridonose ostvarivanju cilja udruge.
Više detalja na: https://gov.hr/moja-uprava/aktivno-gradjanstvo-i-slobodno-vrijeme/udruge/gospodarska-djelatnost-udruga/1567
Dana 25. svibnja 2018. godine na snagu stupa Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka - Opća uredba o zaštiti podataka.
Uredba određuje koja su prava pojedinaca kao i obveze subjekata koji obrađuju osobne podatke. Osobni podaci su svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi (ime, prezime, adresa, e-mail, IP i MAC adresa, GPS lokacija, RFID tagova i kolačića na web stranicama, telefonski broj, fotografija, video snimke pojedinaca, OIB, biometrijski podaci, genetski podaci, podaci o obrazovanju i stručnoj spremi, podaci o plaći, podaci o kreditnom zaduženju, podaci o računima u banci, podaci o zdravlju, seksualnoj orijentaciji, glas i drugi podaci)
Uredba se primjenjuje na sve tvrtke i pojedince koji obavljaju određenu profesionalnu aktivnost, na fizičke osobe kada obrađuju osobne podatke izvan okvira potreba kućanstva te na državne institucije koje su dužne obrađivati osobne podatke (osim u slučajevima kaznenopravnih aktivnosti). GDPR se odnosi i na udruge koje obrađuju podatke svojih članova, zaposlenika, možda koristite video nadzor i drugo. Obrada obuhvaća radnje prikupljanja, bilježenja, čuvanja, uvida, otkrivanja, prenošenja ili uništavanja podataka.
NAČELA OBRADE
- zakonitost, poštenost i transparentnost obrade: obrada treba biti u skladu s određenim pravnim temeljem, a načelima poštene i transparentne obrade zahtijeva se da je pojedinac informiran o postupku obrade i njegovim svrhama
- ograničavanje svrhe: podaci trebaju biti prikupljeni u posebne, izričite i zakonite svrhe te se dalje ne smiju obrađivati na način koji nije u skladu s tim svrhama
- smanjenje količine podataka: podaci moraju biti primjereni, relevantni i ograničeni na ono što je nužno u odnosu na svrhe u koje se obrađuju
- točnost: podaci moraju biti točni i prema potrebi ažurni
- ograničenje pohrane: podaci moraju biti čuvani u obliku koji omogućuje identifikaciju ispitanika samo onoliko dugo koliko je potrebno u svrhe radi kojih se osobni podaci obrađuju
- cjelovitost i povjerljivost: podaci moraju biti obrađivani na način kojim se osigurava odgovarajuća razina sigurnosti, uključujući zaštitu od neovlaštene ili nezakonite obrade te od slučajnog gubitka, uništenja ili oštećenja
- pouzdanost: voditelj obrade je odgovoran za poštivanje načela te je teret dokaza na njemu.
PRAVNI TEMELJ OBRADE
Za zakonitu obradu osobnih podataka potrebno je ispuniti barem jedno od narednih pravnih temelja:
(a) ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više posebnih svrha - privola je dobrovoljno, posebno, informirano i nedvosmisleno izražavanje želja ispitanika kojim on izjavom ili jasnom potvrdnom radnjom daje pristanak za obradu osobnih podataka koji se na njega odnose, Uredbom se među ostalim utvrđuje da uvjet dobrovoljnosti nije ispunjen ako ispitanik nema istinski ili slobodan izbor ili ako nije u mogućnosti odbiti ili povući privolu bez posljedica (npr. privola se daje radi uvrštenja potrošača u neki program vjernosti, dok je u velikoj većini radnopravnih odnosa nemoguće koristiti privolu kao pravnih temelj za obradu podataka radnika);
(b) obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora (npr. obrada podataka tražitelja posla radi pozivanja na testiranje, obrada podataka osiguranika radi izvršenja ugovora o osiguranju ili obrada podataka radnika na poslovima održavanja instalacija radi slanja na teren)
(c) obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade (npr. slanje podataka o radnicima HZZO-u ili HZMO-u ili slanje podataka stranaka od strane javnog bilježnika Poreznoj upravi sukladno posebnim propisima);
(d) obrada je nužna kako bi se zaštitili ključni interesi ispitanika ili druge fizičke osobe (npr. otkrivanje od strane nadležnih tijela podataka jednog roditelja drugomu radi uzdržavanja djeteta);
(e) obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade (npr. zbog službene ovlasti Državnog zavoda za statistiku pojedini voditelji obrade su dužni tom zavodu dostavljati određene osobne podatke);
(f) obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane, osim kada su od tih interesa jači interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika koji zahtijevaju zaštitu osobnih podataka, osobito ako je ispitanik dijete, s time da se ova točka ne odnosi na obradu koju provode tijela javne vlasti pri izvršavanju svojih zadaća (npr. legitimni interes vlasnika nekretnine da postavi sustav video nazora da bi spriječio realan rizik po njegovoj imovini).
Prema Uredbi obrada podataka se ne smije koristiti za svrhe koje nisu točno određene u vrijeme kada se podaci prikupljaju. Osim toga, treba biti određeno vrijeme čuvanja i pohrane podataka. Za obradu osobnih podataka u konkretnu svrhu građani moraju dati privolu i mogu tu privolu povući u svakom trenutku.
Više informacija: Agencija za zaštitu osobnih podataka
Za još informacija, publikacije koje mogu pomoći Vašem djelovanju pogledajte dio naše stranice PUBLIKACIJE i ZAKONI, a informacije o dostupnim natječajima pogledajte OVDJE.
Ukoliko želite redovito primati naše informacije o otvorenim natječajima Zaklade, ali i općenito možete se prijaviti na naš Newsletter.
Ukoliko još imate pitanja slobodno ih postavite OVDJE.