1. Novosti iz Zaklade
  2. Utjecaj interneta na društveni kapital

Utjecaj interneta na društveni kapital

Društvene mreže u osnovi su mjesto okupljanja pojedinaca koji imaju slične interese. Online zajednice kao što su Facebook, Twitter, MySpace, LinkedIn i Live Journal okupljaju istomišljenike i uspostavljaju kontakt među njima pružajući informacije o svakom pojedincu. Očito je da je eksponencijalni rast korisnika interneta doveo do povećane komunikacije među pojedincima na društvenim mrežama. Osnovni cilj pojedinaca registriranih u tim zajednicama je stvaranje osobnih ili profesionalnih odnosa koji se mogu pokazati relevantne na neki ili drugi način.

Iako je stvaranje internetske zajednice mnogo lakše, dugoročno je vrlo teško održavati interes zainteresiranih grupa. U tom smislu, Facebook se smatra najuspješnijim mjestom za održavanje  društvenih odnosa. Pomaže ljudima da dijele informacije o njima i ostvaruju vezu s drugim pojedincima. Iako se društveni kapital može definirati na različite načine, osnovni ostaje isti, veza ili odnos među ljudima.

Unatoč svojim izuzetnim prednostima, internet može razdvojiti pojedince i ograničiti im vrijeme provedeno u društvenim aktivnostima. Ovo stanje postaje ozbiljnije ako su online korisnici zaokupljeni pretjeranim surfanjem, čitanjem vijesti i sl. Internetsko prijateljstvo nije isto što i tradicionalno prijateljstvo, jer su komunikacije licem u lice obično utjecajnije i korisnije u usporedbi s internetskim interakcijama.

Quan-Haase i Wellman (2004.) izdvojili su tri glavna argumenta o utjecaju interneta i društvenog kapitala:

  • Internet mijenja društveni kapital omogućujući korisnicima da traže i pronalaze druge korisnike sa sličnim interesima;

  • Internet smanjuje društveni kapital čineći korisnike okupiranim internetskim interakcijama i lišavajući ih komunikacije licem u lice i

  • Internet postavlja društveni kapital podržavajući trenutne društvene odnose koji olakšavaju stvaranju novih veza.

Glavni utjecaj društvenih mreža na društveni kapital može se zaključiti na način da su ljudima olakšali prikupljanje informacija jedni o drugima i uspostavili relevantni odnos među njima. Međutim, ima i određene nuspojave. Pojedinci registrirani na Facebooku dijele toliko osobnih podataka o sebi da mogu imati problema s privatnošću. Mogu se lako pratiti. Ti se podaci mogu upotrijebiti kao podaci protiv osobnih ili društvenih odnosa.

Društveni kapital općenito je povezan s nizom pozitivnih socijalnih ishoda. Dok ljudi dijele informacije o sebi, među njima se stvara svijest o financijskim tržištima, javnom zdravstvu, religiji, najnovijoj tehnologiji, bolestima, socijalnim poremećajima i mnogim drugim pitanjima. Uz to, povećava se vjerojatnost kolektivnih akcija protiv društvenog zla ili bilo kojeg drugog razloga. Iako se društveni kapital može koristiti negativno, općenito se smatra da ima pozitivan utjecaj na društvo. Usporedno s okupljanjem istomišljenika, društvene mreže omogućuju im da dijele svoje interese i uspostavljaju i održavaju svoje odnose s ljudima.

Povratak na prethodnu stranicu